su 21.3.2021 klo 18
suoratoisto YouTubessa Kauniaisten kirkosta
J. S. Bach, Buxtehude, Graun, Händel
Ohjelma
Georg Friedrich Händel (1685-1759):
Gloria, HWV deest
1. Gloria in Excelsis Deo
2. Et in terra pax
3. Laudamus te
4. Domine Deus
5. Qui tollis peccata mundi
6. Quoniam tu solus sanctus
Carl Heinrich Graun (1704-1759):
Concerto grosso, GraunWV Bv:XIII:55
Allegro non troppo
Arioso poco Largo con sordini
Allegro non troppo
Dietrich Buxtehude (1637-1707):
Herr wenn ich nur Dich hab´ BuxWV 38
Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Himmlische Vergnügsamkeit (kantaatista Ich bin in mir vergnügt, BWV 204)
***
Eurooppalaista vanhan musiikin päivää alettiin viettää Euroopan vanhan musiikin verkosto REMAn toimesta vuonna 2013. Suomeenkin tapahtuma on levinnyt viime vuosina ja yhä useammalla paikkakunnalla järjestetään vanhan musiikin konsertteja maaliskuun 21. päivä.
Espoon barokki on ollut mukana juhlistamassa tätä Johann Sebastian Bachin syntymäpäivänä vietettävää tapahtumaa vuodesta 2019 lähtien. Viime vuonna tosin vanhan musiikin päivä jäi juhlimatta, kun kaikki kevään konserttitoiminta peruttiin eikä konserttien striimaaminen ollut vielä tullut tavaksi. Sitäkin suuremmalla ilolla musisoimme tänä vuonna. Espoon barokin yhtyeen eloisaan joukkoon liittyy solistiksi norjalainen sopraano Linnéa Sundfær Casserly.
Konsertin riemukas musiikki on kolmea peräkkäistä sukupolvea edustavalta eurooppalaiselta säveltäjältä. Heistä yksi on luonnollisesti syntymäpäiväsankari itse. Johann Sebastian Bachia (1685-1750) edeltävää sukupolvea edustaa Tanskassa syntynyt ja elämäntyönsä Lyypekin Marian kirkossa tehnyt urkuri Dietrich Buxtehude (1637-1707). Bachia vain vajaa kuukausi vanhempi Georg Friedrich Händel (1685-1759) oli syntyisin Hallesta, vain 64 kilometrin päästä Bachin syntymäkaupungista Eisenachista. Bach pysytteli koko elämänsä noin 200 kilometrin säteellä syntymäkaupungistaan, kun taas Händel päätyi mm. Hampurin, Rooman, Firenzen ja Venetsian kautta Lontooseen, minne hän asettui pysyvästi 27-vuotiaana. Espoon barokin muusikoille uusi säveltäjälöytö on seuraavaa sukupolvea edustava Carl Heinrich Graun (1704-1759), galantti oopperasäveltäjä Preussin hovista.
Konsertin säveltäjien kautta näkyviin piirtyy kaksi tuon ajan tärkeintä työllistäjää, kirkko ja hovi. Graun ja Händel olivat molemmat enimmäkseen hovin palveluksessa, Bach ja Buxtehude taas toimivat suuren osan elämästään kirkon palkkalistoilla. Se selittänee eroa säveltäjien tuotannossa. Oopperatalojen lavoille tarkoitettua muodikasta italialaista oopperaa ei löydy Bachilta tai Buxtehudelta, sen sijaan Händel ja Graun sävelsivät niitä useita kymmeniä.
Graunista pääsemme palaamaan pienen mutkan kautta syntymäpäiväsankariin: Graunin suosituksesta Fredrik Suuren hoviin palkattiin virtuoosi klaveristi Carl Philipp Emanuel Bach, jota isä-Bach vieraili tapaamassa varmuudella ainakin kahdesti. Kuuluisin noista kerroista lienee vuoden 1747 vierailu, jolloin Bachin kerrotaan improvisoineen kaksi fuugaa Fredrik Suuren antaman melodian pohjalta. On herkullista kuvitella kahden tämäniltaisen konsertin säveltäjän kohdanneen, mikäli Graun oli kollegansa CPE:n tavoin kuuntelemassa tämän musiikillisen lahjan (Musikalisches Opfer) syntyhetkeä.
Norjalainen sopraano Linnéa Sundfær Casserly opiskeli Norjan Musiikkiakatemiassa (Norges Musikkhøgskole) ja Hampurin Musiikki- ja teatterikorkeakoulussa (Hochschule für Musik und Theater Hamburg). Linnéa on esiintynyt monien tunnettujen teosten, mm. Händelin Messiaan, Bachin Jouluoratorion, Johannespassion ja Matteuspassion, Mozartin Requiemin ja c-mollimessun sekä Schubertin Messun G-duuri sopraanosolistina. Linnéa on mukana norjalaisessa "Ad Fontes" -yhtyeessä, joka esittää Bachin kantaateista kamariversioita joissa kutakin stemmaa laulaa yksi laulaja. Lauluopintojen lisäksi Linnéa on valmistunut maisteriksi myös nokkahuilu pääaineenaan. Hän on soittanut soolokonsertteja Norjassa, Suomessa, Englannissa, Saksassa, Maltalla ja Makedoniassa. Barokkimusiikki ja nykymusiikki ovat Linnéan lempiohjelmistoa, ja hän tutkii mielellään vanhaa ohjelmistoa uusissa yhteyksissä. Hän on ollut mukana esimerkiksi Kompani Opera Mobilen esityksessä “Jouluoratorio Remixed”, jossa Bachin Jouluoratorio on sovitettu harmonikan, laulajan ja nokkahuilisti-laulajan muodostamalle triolle. Vuodesta 2009 Linnéa on työskennellyt tiiviisti norjalaisen säveltäjän Kristin Bolstadin kanssa kantaesittäen ja levyttäen seitsemän hänen teostaan. Linnéa nauttii yhtyelaulusta ja on Helsingin Kamarikuoron jäsen. Sen lisäksi hän esiintyy myös Norjalaisen solistikuoron (Det Norske Solistkor) ja Carice Singersin (Englanti) riveissä.
Espoon barokki on vuonna 2015 perustettu vanhan musiikin yhdistys. Se kehittää ja tuo esiin korkeatasoista ja monipuolista vanhan musiikin konserttitarjontaa kotikaupungissaan ja lähiseuduilla. Espoon barokki on onnistunut yhdistämään Espoon alueella toimivat vanhaan musiikkiin erikoistuneet freelance-muusikot, pedagogit, orkesteri- ja kirkkomuusikot sekä vanhasta musiikista kiinnostuneen yleisön. Viiden toimintavuotensa aikana yhdistys on ehtinyt järjestää konsertteja 25 paikassa ympäri Espoota ja Espoon barokin yhtye on esiintynyt myös muilla paikkakunnilla, kuten Helsingissä, Vantaalla, Raaseporissa, Sastamalassa ja Urjalassa. Espoon barokin yhtyeen kokoonpano vaihtelee esitettävän ohjelmiston mukaan. Johtajina ovat vierailleet mm. Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Aapo Häkkinen ja Anssi Mattila. Espoon barokin muusikoita on kuultu myös erilaisissa paikallisissa tapahtumissa. Espoon barokin toimintaa ovat tukeneet mm. Espoon kaupunki, Konstsamfundet, Svenska kulturfonden, Kansan Sivistysrahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Espoon seurakuntayhtymä. Syksyllä 2019 starttasi Espoon barokin järjestämä festivaali, Espoon barokkipäivät, joka järjestetään vuosittain eri kaupunginosassa.
Kiitämme yhteistyöstä:
Kauniaisten seurakuntayhtymän musiikkityö
Kauniaisten suomalainen seurakunta
Grankulla svenska församling
suoratoisto YouTubessa Kauniaisten kirkosta
J. S. Bach, Buxtehude, Graun, Händel
Linnéa Sundfær Casserly, sopraano
Espoon barokin yhtye:
Kirsti Apajalahti, viulu
Anna Pohjola, viulu
Anna Pohjola, viulu
Hanna Haapamäki, traverso
Pieta Mattila, viola da gamba
Elina Mattila, sello
Laura Vihreäpuu, cembaloPieta Mattila, viola da gamba
Elina Mattila, sello
Suoratoisto:
Ohjelma
Georg Friedrich Händel (1685-1759):
Gloria, HWV deest
1. Gloria in Excelsis Deo
2. Et in terra pax
3. Laudamus te
4. Domine Deus
5. Qui tollis peccata mundi
6. Quoniam tu solus sanctus
Carl Heinrich Graun (1704-1759):
Concerto grosso, GraunWV Bv:XIII:55
Allegro non troppo
Arioso poco Largo con sordini
Allegro non troppo
Dietrich Buxtehude (1637-1707):
Herr wenn ich nur Dich hab´ BuxWV 38
Johann Sebastian Bach (1685-1750):
Himmlische Vergnügsamkeit (kantaatista Ich bin in mir vergnügt, BWV 204)
***
Eurooppalaista vanhan musiikin päivää alettiin viettää Euroopan vanhan musiikin verkosto REMAn toimesta vuonna 2013. Suomeenkin tapahtuma on levinnyt viime vuosina ja yhä useammalla paikkakunnalla järjestetään vanhan musiikin konsertteja maaliskuun 21. päivä.
Espoon barokki on ollut mukana juhlistamassa tätä Johann Sebastian Bachin syntymäpäivänä vietettävää tapahtumaa vuodesta 2019 lähtien. Viime vuonna tosin vanhan musiikin päivä jäi juhlimatta, kun kaikki kevään konserttitoiminta peruttiin eikä konserttien striimaaminen ollut vielä tullut tavaksi. Sitäkin suuremmalla ilolla musisoimme tänä vuonna. Espoon barokin yhtyeen eloisaan joukkoon liittyy solistiksi norjalainen sopraano Linnéa Sundfær Casserly.
Konsertin riemukas musiikki on kolmea peräkkäistä sukupolvea edustavalta eurooppalaiselta säveltäjältä. Heistä yksi on luonnollisesti syntymäpäiväsankari itse. Johann Sebastian Bachia (1685-1750) edeltävää sukupolvea edustaa Tanskassa syntynyt ja elämäntyönsä Lyypekin Marian kirkossa tehnyt urkuri Dietrich Buxtehude (1637-1707). Bachia vain vajaa kuukausi vanhempi Georg Friedrich Händel (1685-1759) oli syntyisin Hallesta, vain 64 kilometrin päästä Bachin syntymäkaupungista Eisenachista. Bach pysytteli koko elämänsä noin 200 kilometrin säteellä syntymäkaupungistaan, kun taas Händel päätyi mm. Hampurin, Rooman, Firenzen ja Venetsian kautta Lontooseen, minne hän asettui pysyvästi 27-vuotiaana. Espoon barokin muusikoille uusi säveltäjälöytö on seuraavaa sukupolvea edustava Carl Heinrich Graun (1704-1759), galantti oopperasäveltäjä Preussin hovista.
Konsertin säveltäjien kautta näkyviin piirtyy kaksi tuon ajan tärkeintä työllistäjää, kirkko ja hovi. Graun ja Händel olivat molemmat enimmäkseen hovin palveluksessa, Bach ja Buxtehude taas toimivat suuren osan elämästään kirkon palkkalistoilla. Se selittänee eroa säveltäjien tuotannossa. Oopperatalojen lavoille tarkoitettua muodikasta italialaista oopperaa ei löydy Bachilta tai Buxtehudelta, sen sijaan Händel ja Graun sävelsivät niitä useita kymmeniä.
Graunista pääsemme palaamaan pienen mutkan kautta syntymäpäiväsankariin: Graunin suosituksesta Fredrik Suuren hoviin palkattiin virtuoosi klaveristi Carl Philipp Emanuel Bach, jota isä-Bach vieraili tapaamassa varmuudella ainakin kahdesti. Kuuluisin noista kerroista lienee vuoden 1747 vierailu, jolloin Bachin kerrotaan improvisoineen kaksi fuugaa Fredrik Suuren antaman melodian pohjalta. On herkullista kuvitella kahden tämäniltaisen konsertin säveltäjän kohdanneen, mikäli Graun oli kollegansa CPE:n tavoin kuuntelemassa tämän musiikillisen lahjan (Musikalisches Opfer) syntyhetkeä.
Teksti: Laura Vihreäpuu
***
***
Norjalainen sopraano Linnéa Sundfær Casserly opiskeli Norjan Musiikkiakatemiassa (Norges Musikkhøgskole) ja Hampurin Musiikki- ja teatterikorkeakoulussa (Hochschule für Musik und Theater Hamburg). Linnéa on esiintynyt monien tunnettujen teosten, mm. Händelin Messiaan, Bachin Jouluoratorion, Johannespassion ja Matteuspassion, Mozartin Requiemin ja c-mollimessun sekä Schubertin Messun G-duuri sopraanosolistina. Linnéa on mukana norjalaisessa "Ad Fontes" -yhtyeessä, joka esittää Bachin kantaateista kamariversioita joissa kutakin stemmaa laulaa yksi laulaja. Lauluopintojen lisäksi Linnéa on valmistunut maisteriksi myös nokkahuilu pääaineenaan. Hän on soittanut soolokonsertteja Norjassa, Suomessa, Englannissa, Saksassa, Maltalla ja Makedoniassa. Barokkimusiikki ja nykymusiikki ovat Linnéan lempiohjelmistoa, ja hän tutkii mielellään vanhaa ohjelmistoa uusissa yhteyksissä. Hän on ollut mukana esimerkiksi Kompani Opera Mobilen esityksessä “Jouluoratorio Remixed”, jossa Bachin Jouluoratorio on sovitettu harmonikan, laulajan ja nokkahuilisti-laulajan muodostamalle triolle. Vuodesta 2009 Linnéa on työskennellyt tiiviisti norjalaisen säveltäjän Kristin Bolstadin kanssa kantaesittäen ja levyttäen seitsemän hänen teostaan. Linnéa nauttii yhtyelaulusta ja on Helsingin Kamarikuoron jäsen. Sen lisäksi hän esiintyy myös Norjalaisen solistikuoron (Det Norske Solistkor) ja Carice Singersin (Englanti) riveissä.
Espoon barokki on vuonna 2015 perustettu vanhan musiikin yhdistys. Se kehittää ja tuo esiin korkeatasoista ja monipuolista vanhan musiikin konserttitarjontaa kotikaupungissaan ja lähiseuduilla. Espoon barokki on onnistunut yhdistämään Espoon alueella toimivat vanhaan musiikkiin erikoistuneet freelance-muusikot, pedagogit, orkesteri- ja kirkkomuusikot sekä vanhasta musiikista kiinnostuneen yleisön. Viiden toimintavuotensa aikana yhdistys on ehtinyt järjestää konsertteja 25 paikassa ympäri Espoota ja Espoon barokin yhtye on esiintynyt myös muilla paikkakunnilla, kuten Helsingissä, Vantaalla, Raaseporissa, Sastamalassa ja Urjalassa. Espoon barokin yhtyeen kokoonpano vaihtelee esitettävän ohjelmiston mukaan. Johtajina ovat vierailleet mm. Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Aapo Häkkinen ja Anssi Mattila. Espoon barokin muusikoita on kuultu myös erilaisissa paikallisissa tapahtumissa. Espoon barokin toimintaa ovat tukeneet mm. Espoon kaupunki, Konstsamfundet, Svenska kulturfonden, Kansan Sivistysrahasto, Taiteen edistämiskeskus ja Espoon seurakuntayhtymä. Syksyllä 2019 starttasi Espoon barokin järjestämä festivaali, Espoon barokkipäivät, joka järjestetään vuosittain eri kaupunginosassa.
Kiitämme yhteistyöstä:
Kauniaisten seurakuntayhtymän musiikkityö
Kauniaisten suomalainen seurakunta
Grankulla svenska församling